#FUNDAMENTALFără categorieSPECIAL

Coronavirus si lucrul de acasa: Cum sa realizati o prezentare online dinamica.

 

Coronavirus si lucrul de acasa: un nou setup mental si de munca

Sunteți unul dintre cei foarte multi care lucreaza de la distanta, din cauza coronavirusului? In mod normal, intercationati si comunicati, preponderant in offline? Noul context va impune trecerea la intalnirile virtuale?

 

 

Coronavirus:Recul economic si un nou stil de a munci  

 

Inregistrarea de cazuri de infectii in aproape toate tarile lumii a determinat  O.M.S sa declare, miercuri, 11 martie 2020, pandemia,  ca situatia generata de noul coronavirus. Impactul economic provocat de pandemii in general  si aproximat la nivel international de  Banca Mondiala este 570 miliarde de dolari( 0,7 % din veniturile lumii).

 

Suntem fata in fata cu o mare provocare. In primul rand sa ne protejam sanatatea noastra, a echipelor si a celor pentru care lucram. In al doilea rand,  sa incercam sa limitam pagubele economice produse de acest nou context.

 

E clar ca trebuie sa ne adaptam rapid la noul stil de viata si de munca prin care suntem constransi sa trecem. Nu este simplu dar nici imposibil.

 

Cum arata imaginea generala impusa de pandemie? Sali de curs închise. Birouri goale. Conferințe anulate. Scoli, institutii, organizatii care isi reconfigureaza modul de a lucra. Si pentru a contracara raspandirea coronavirusului, cei mai multi lucreaza acum de la distanta, in online.

 

Prezentarea online nu  este un format extraterestru

 

Coronavirus si lucrul de acasa, comunicarea la distanta,  ca normalitate,  determina o noua abordare:

  •  a spatiului  de munca,
  •  a intercatiunii si relationarii cu angajatii, echipele, clientii, partenerii, managemetul si leadershipul.

 

Focusul:programele de video conferinte  si live streaming. Pentru unii, aceasta poate fi o problema relativ simpla. Dar pentru cei care, in mod normal sunt obisnuiti sa relationeaze personal, in offline,  ar putea sa reprezinte  un obstacol considerabil.

 

Va propun urmatorul scenariu: sustinerea intr-un mod pofesionist a unei prezentari online, de acasa. Ce inseamna toate astea? Nu. Prezentarea online nu  este un format extraterestru.

 

Intai de toate, iata care sunt instrumentele necesare:

Conexiune buna la internet, obligatoriu pentru o transmisiune live, online

Sunet foarte bun: puteti sa folositi si accesoriul audio de la laptop, dar pentru a va asigura ca sunetul este profesionist, va indic sa folositi o lavaliera; se poate achizitiona din orice magazine specializat, nu costa mult si este usor de folosit. Este bine sa aveti si o pereche de casti, ca sa controloati sunetul.

Camera de filmare: puteti sa o folositi pe cea dela  laptop.  Dar este preferbil sa aveti o cameră web externa care ofera  o  calitate buna a imaginii. Nici aici nu sunt prerturi foarte mari si se poate cumpara din comert.

Tips: Va propun sa va concentrate pe un sunet de calitate. Audienta poate sa accepte o imagine live de o calitate mai redusa. Dar va parasi sesiunea video live, sau va renunta sa vizioneze un material cu un sunet de slaba calitate.

 

Le avem pe toate acestea. Dar cum sustinem o prezentare online care sa arate bine?

 

Ce se vede-Ce se aude-Ce si cum se comunica

 

1 Gasiți o cameră sau o zona in care sa nu va deranjeze nimeni

 

2 Evitati sa va asezati in fata unei ferestre.

  •  in primul rand lumina vine din spatele dumneavoastra  si nu o recomand.
  • in limbaj video si cinematografic acest efect se numeste contre-jour, dar el se foloseste ca metafora, efect vizual si doar intr-o opera artsitica.
  • in al doilea rand, daca in spatele geamului are loc o actiune, chiar in timpuul sustinerii prezentarii, exista riscul distrageri atentiei.
  • audienta ar putea sa fie tentata sa priveasca la  ceea ce se intampla dincolo de geam, adica in spatele dumneavoastra

 

3 Fundalul, adica ce se vede in spatele dumneavostra,  este foarte important.

  • chiar daca livrati de acasa prezentarea, este preferabil sa pastrati nota profesionista.
  • asigurati-va ca in spate nu aveti o planta de camera care ar putea sa va iasa din cap, in timpul filmarii.
  • cartile sau rafturile care ar putea aparea in cadru sa fie ordonate

 

Asigurati-va ca ati pozitionat  camera de filmare la la nivelul ochilor ( daca folositi camera inclusa in laptop, puteti sa-l ridicati pe niste carti, dar atentie sa fie stabil)

 

5 Incadratura pentru filmare:

  • centrati-va in cadru, astfel incat sa nu apareti fie, cu un cap minuscul intr-un cadru imens, fie nici  sa nu  fiti  atat de aproape de obiectivul camerei de filmare,  incat fata si gesturile dumneavoastra sa apara  supradimensionate.

 

6 Poziționati lumina  pe cele doua laterale si renuntati la lumina din plafon a incaperii.

  • fata trebuie sa fie bine luminata
  • daca lumina vine de sus sau de jos, fața  va prelua umbre si nu este de dori
  • există si lumini de camera pe care le puteti cumpara impreuna cu camera web

 

7 Inchideti aplicatiile si alte programe de pe laptop

  •  ar putea sa va transmita notificari chiar in timpul transmsiunii iar telefonul sa fie inchis.

 

8 Explorati gama completa de livrare vocala

  • ca si in cazul prezentarilor offline, comunicarea paraverbala(vocea, tonul, dinamica, frazarea, rostirea)  si semnificatia cuvintelor folosite reprezinta un punct fierbinte si influenteaza rezultatul.
  • regulile sunt aceleasi: variati  intensitatea, modularea tonului si modificarea ritmului pentru a da  expresivitate si dinamica

 

9 Utilizati un limbaj corporal eficient

  • contactul vizual eficient, gesturile si expresiile faciale va confera credibilitate; astfel audienta va percepe ca fiind  relaxat, ceea ce duce la o prezentare  convingătoare.
  • pe camera de filmare, gesturile si expresiile faciale devin si mai importante; este bine sa gesticulati, dar nu  prea aproape de obiectiv, caci  poate intensifica amploarea gesturile si rezultatul apare sub forma unor “efecte 3-D nedorite”.
  • incercati sa nu gesticulati  prea amplu  cu mainile sau bratele; riscati ca aceste miscari rapide sa fie in afara cadrului.
  • nu va apropiati prea mult de obiecivul camerei de filmare, pentru ca o sa obtineti un “efect special” supradimensionat a fetei sau a mainilor

 

10 Exersati

  • indiferent cat de experimentat sunteti  in prezentarile publice offline, online-ul  inseamna un mod cognitiv diferit
  • aici intervin mai multi factori, asa dupa cum am aratat mai sus.

 

Va propun sa exersati inainte. De ce?

  • pentru a testa echipamentul si configurarea spatiului
  • inregistrati si verificați cum apareti

 

 

Concluzia?

Coronavirus si lucrul de acasa  schimba modul nostru de abordare. Si ne forteaza sa aducem intr-un echilibru urgent si necesar hard si soft skills.

*

Va pot ajuta cu toata experienta mea.

Completati formularul de contact si va rog sa imi comunicati care sunt cele mai importante aspecte pe care doriti sa lucram pentru a va perfectiona comunicarea.

Si o alta modalitate de a primi rapid articolele mele este simpla abonare la newsletterul S.E.L.F.I.E.

 

Pana data viitoare,

Reimagining learning & development in 2020.

 

 

 

 

 

Faci un comentariu sau dai un răspuns?

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *