ESENTE DE #LEADERSHIP

Cum arată leadershipul noii normalități? Servant leader sau virtual leader.

 

Interviu cu Madi Rădulescu, PCC, MBA, Managing Partner MMM Consulting

 

Dinamica actualei crize provocată de coronavirus are un impact uriaș în  viața noastră, transferănd  aproape totul din mediul real în spațiul virtual. Trecerea de la vechea la “ noua normalitate” deschide o posibilă discuție despre leadershipul noii normalități?

 

Dacă în urmă cu doar căteva luni, focus-ul era pe servant leader, vine acum în prim plan virtual leader? Am dorit să aflu de la Madi Rădulescu, în acest nou context, cu cine continuăm? Cu servant leader sau virtual leader? Sau, dacă este  posibil un mix  între cele două stiluri, către leadershipul noii normalități?

 

 

Abilitatea de a fi rezilient a devenit esențială. Abilitatea de a fi mentor și coach – esențială. S-a schimbat importanța abilităților.

 

 

Cum arată leadershipul noii normalități? Cine ne conduce leaderul servant sau leaderul virtual?

Servant leader – virtual leader. Sunt teme de actualitate.  Însă, nu le-aș amesteca… Servant leader este un stil, o filozofie de viață și  de muncă. Este o aspirație de dezvoltare personală pentru mulți leaderi. Servant leadership nu este un model nou. În 1970 Robert K. Greenleaf aduce in atenție pentru prima dată conceptul, publicând un eseu “The Servant as Leader”.Filosofia adoptată ulterior de către mari oameni de afaceri, conducatori de organizații globale, a devenit un model de colaborare și conducere a echipelor.

 

Leaderul,  in mod firesc  se află  in fața „trupelor”,  responsabil de intreaga viziune, decizie si  soluționare a situațiilor cu care se confruntă compania. Aflat mereu în concurență cu el însuși,  puternic s6i curajos, acum  ia o poziție de sprijin si de colaborare bazată pe încredere și empatizare, pe implicare, el punăndu-se la dispoziția echipei, în asa fel încât aceasta să poată performa.

 

In 1970 atitudinea lui Greenleaf,  retras la vremea aceea de la conducerea AT&T era complet ieșită din standardele vremii, când managementul tradițional era preponderent. După anii 1990, când au aparut studiile legate de inteligența emotemoțională  si literatura de leadership, această atitudine  a reorientat gândirea noastră despre colaborare, empowerment, ascultare, implicare, empatie și altruism. Conceptul de servant leadership a început să penetreze gândirea multora. Dar nu este însă  100% adoptat.

 

Să înt6eleg ca servant leaderul este dificil de aplicat?

Organizațiile au nevoie de sisteme, de control, de performanță si de indicatori care tin managerii si conducătorii companiilor în bucla orientării stricte către rezultate,  apoi către oameni. Rămân  în bucla impresiei că nu au timp să  asculte și ca rolul echipelor este să pună umarul la treabă mai întâi si abia apoi să caute inspirație, echilibru etc.

 

Apariția tehnologiei, a social media  care permit lucrul de la distanță au determinat organizațiile să se  schimbe. Necesitatea leadershipului de o factură mai umană, mai apropiată, orientat către oameni și i dorințele  acestora  de învățare și de sprijin a crescut, devenind o practică. Organizațiile au înțeles ccă a acest tip de leadership se poate antrena, se poate înțelege și poate evolua.

 

Acesta este și motivul pentru care studiem ce înseamnă capabilitate emoțională.  Care este legătură cu performanța? Ce înseamnă colaborare și i implicare? De aceea, trainingul s-a transformat in coaching de grup sau de echipă sau în workshopuri foarte aplicate. Organizațiile au nevoie de un flux de apropiere interumană  în care, servant leadershipul să se poata dezvolta și înflori.

 

 

Și leadershipul virtual poate sa fie de tip autocratic, colaborativ, inspirational, servant…după chipul și asemănarea celui care conduce și a filosofiei lui de raportare la oameni, la obiective.

 

 

Cum se poziționează virtual leaderul față de servant leader, in noua normalitate ?

Asa cum vad eu lucrurile, a fi servant leader este un dans in doi. Leader si echipa, leader și organizație. Cere deschidere și încredere, implicare si pi angajament din ambele părți. Și asta pentru că, servant leadershipul nu este despre a crea o organizație ideală in care toata lumea trăiește și  lucrează fără griji si leaderii fac vizite zilnice în care întreabă „ce mai pot face astăzi pentru voi? Doar spuneți!”.

 

Este o organizație pragmatică, agilă, capabilă să acționeze. Să învețe. Să se schimbe. Locul  in care oamenii se ascultă unii pe altii, înțeleg diferența de responsabilități și se pun unii in slujba altora. Practica servant leadershipului de la vârf duce la crearea unei culturi colaborative.

 

Acum, virtual leadershipul tine de mediul de lucru, de distanța și mijloacele de comunicare…Și nici acesta nu e nou. Corporații globale în care leaderii conduc si comunică de la distanță există de peste 50-60 de ani. Acum, criza covid-19 a pus lucrul de la distanță fortat, peste noapte, in fața tuturor membrilor organizațiilor sau, a unei mari părți a acestora. Și iată că a devenit vizibil.

 

Insă și leadershipul virtual poate să fie de tip autocratic, colaborativ, inspirațional, servant…după chipul și asemănarea celui care conduce și a filosofiei lui de raportare la oameni, la obiective…

 


Citeste in #EsenteDeLeadership un alt interviu despre : Elasticitatea, comportamentul cheie in stilul de leadership post criza

 

Consideri că  pentru leadershipul noii normalități, mediul virtual vine cu elemente de recalibrare?

Spațiul hvirtual a accentuat nevoia unor abilități  și  revizuirea unor principii de leadership. Când spun abilități și comportamente de leadership, mă refer la capacitatea de a comunica clar, concis. Iti aduce aminte ce înseamnă și cum e să organizezi o ședință cu cap și coadă, cu decizie, in care contribuțiile sunt legate de soluționare nu de analiză de dragul justificării etc.

 

Adică, in afară de ecranul din față, nu este mai nimic nou în ceea ce priveste managementul. Vorbim de abilitatea de a asculta, de a pune intrebari, de a fi capabil sa intelegi emotiile tale si ale celor cu care lucrezi, sa fii constient social…Vorbim de abilitatea de a te adapta si de a lua hotarari, de a te tine de scop si a avea un network bun. De a pastra optimismul…Nu este nimic nou in mediul virtual. Este doar despre leadership, la el acasa.

 

Insa, in mediul acesta, care ne tine in casute, comunicand online, conectare dupa conectare, secvential, nu ai timp sa te detasezi intre sesiunile virtuale. Nu ai timp sa te odihnesti, sa lucrezi si sa ramai productiv. De aceea, pentru leader este de maxima importanta capabilitatea emotionala.  A devenit prioritar a intelege oamenii cu care lucreaza, presiunile lor, felul in care acestia percep perioada si se adapteaza.

 

Abilitatea de a fi rezilient a devenit esentiala. Abilitatea de a fi mentor si coach – esentiala. S-a schimbat importanta abilitatilor. Dar spectrul nu este nou.

 

 

Conectarea este una dintre abilitatile de rezilienta: daca stim pe cine ne bazam si avem o legatura puternica toate greutatile si barierele par mai usor de trecut. Ca leader avem nevoie sa stim ca ne sprijinim pe echipa, si reciproc.

 

 

Din punctul tau de vedere, care sunt principiile esentiale pentru  leaderul  virtual?

Cand vorbesc despre principii, ma refer la cel al contributiei si al solidaritatii. Acestea doua sunt pregnante in mediul virtual. Si leaderii sunt chemati sa le respecte si sa le cultive.

 

Principiul contributiei se accentueaza din cauza liniaritatii zilei de lucru – avem nevoie sa lucram in secvente de sesiuni online, combinate cu cele de hranit copii sau de pus ceva pe foc, combinate cu secvente de vorbit la telefon. Fortam multitask-ingul si sfarsim in a intra in burnout.

 

Ziua de lucru se prelungeste, amestecandu-se cu cea personala. Se dilueaza frontierele intre spatiul de lucru si cel privat. Economisim in trafic dar nu adaugam acest spatiu odihnei si dezvoltarii personale pentru ca temerile noastre de a nu finaliza, de incertitudinea viitorului si de ambiguitatea momentului sunt mai puternice. Deci, fortam.

 

De aceea, este important ca leaderul sa evalueze corect cata presiune pune, cum creaza colaborarea in aceste conditii si cum incurajeaza principiul solidaritatii care deriva din primul.Cand mergeam cu totii la serviciu, faptul ca aveam sau nu copii devenea mai putin important. In birouri aveam roluri. Daca   vorbeam sau nu in pauza despre copii, era o alegere personala. Faptul ca erau oameni care locuiau singuri era iarasi, lipsit ca importanta.

 

In conditiile lucrului virtual 100%, acest aspect schimba fundamental felul in care facem fata perioadei sau viitoarelor perioade, daca starea se va prelungi.

 

Leaderii care respecta acest principiu vor deveni solidari si vor incuraja solidaritatea in echipe, tinand cont de intreaga viata a colegilor sai. Asa cum s-a manifestat spiritul de solidaritate pentru donatii in dotarea  spitalelor, plantari de pomi etc., acest principiu va fi preluat si va deveni altruismul despre care vorbeste servant leadershipul, in materie de cum intelegem si sprijinim colegii.

 


In curand un nou produs media: Podcast by Antoaneta Banu. Asculta trailerul primului episod. Urmareste paginile  de Linkedin si Facebook pentru a afla data lansarii oficiale.

 


 

Pentru leadershipul noii normalitati, virtualul confera mai multa putere celor 3 C, la care putem  (re)adauga si charisma?

Da, este important sa intelegi ce impact are comunicarea ta. Si este important sa ramai relaxat, concis, sa asculti, sa pui intrebari, sa nu transmit presiune fara rost. Aici sunt multi leaderi care pot lucra constient la asta Se poate, fie cu un coach, fie primind feedback. Important este sa isi doreasca, dupa ce intelege cat de valoroasa este conectarea cu oamenii.

 

Conectarea este una dintre abilitatile de rezilienta: daca stim pe cine ne bazam si avem o legatura puternica, toate greutatile si barierele par mai usor de trecut. Ca leader avem nevoie sa stim ca ne sprijinim pe echipa, si reciproc.

 

Calibrarea personala, faptul ca simti ca poti comunica, chiar si din fata laptopului e foarte importanta. Si nu merge fara conectare. Iar despre colaborare, cel de al treilea element care leaga si care face ca aprecierea leaderului sa devina posibila, am discutat pe larg, mai sus.

***

Continuam impreuna in #NouaNormalitate

Despre conectare si conectivitate, prin simpla abonare la newsletterul creativ S.E.L.F.I.E

Pana la urmatorul #creativ, nu uitati:
Reimagining learning & development

Antoaneta