Într-o prezentare pitch, poți avea succes. Nu este nici ușor, nici complicat. Totul depinde de triunghiul:
” Unii sunt extrovertiți. Alțîi sunt introvertiți. Dar cei mai mulți dintre noi suntem ambivertiți, fericit armonizați cu cei din jurul nostru. Într-un anumit sens, suntem născuți pentru a vinde”- Daniel H. Pink, To Sell Îs Human
DE CE? CE? CUM?
În fiecare zi susținem o prezentare pitch. Daniel H. Pink are dreptate. Pitchingul face parte din noi. Cum, așa? Hai să ne gândim puțin. Vreu să îmi conving un amic să vadă filmul ales de mine? Am o idee grozavă despre care vreau să povestesc altora?
Sunt antreprenor în căutare de finanțare? Doresc să îmi dezvolt afacerea prin găsirea de parteneri și angajați?
Vă regăsiți într-una dintre aceste „scene”? Este clar că, indiferent de situația în care ne aflam, în fiecare zi susținem o prezentare pitch. Aceasta este fotografia mare a pitchingului. Dar, strângem cadrul pe tine, antreprenorule.
Ești în perioada-pitcingul, dacă:
- povestești tuturor celor cu care interacționezi despre afacere și ce vrei să faci cu ea în viitor:
- dorești vizibilitate și ceva….recunoaștere;
- cauți finanțare, parteneri;
Daca ți-ai găsit DE CE -ul, pentru o prezentare pitch, urmează cele mai importante etape pe care trebuie să le treci: CE și CUM.
“O lume a organizațiilor în expansiune și a unui mediu de business efervescent – și aceasta este lumea noastră – sancționează abilitățile înțepenite și le premiază pe cele flexibile”.-Daniel H. Pink, To Sell Îs Human
Cum faci spectacol și cum emoționezi, într-o prezentare pitch.
O prezentare pitch este diferită pentru că poate avea loc în scenarii diferite:
- în fata unui public mare, în competițiile de pitching;
- F2F, atunci când ești într-o discuție individuală cu un potențial partener/investitor;
- online, Skype, via email;
Ce înseamnă asta? Să analizezi și să cunoaști audiența în fața căreia te vei prezenta. Să iți stabilești obiectivele. Și să fi foarte atent la ceea ce spui. Aici ai de lucrat pe pitch-deck. Această prezentare tip Powerpoint trebuie să fie relevantă pentru toate scenariile de mai sus, dar în mod diferit. Din punct de vedere structură și design, iți propun să urmezi modelul 10:20:30:, construit de Guy Kawasaki
În cazul scenariului via email, fișierul trebuie să fie relevant în sine, fară susținerea lui, în live, de către tine. În cazul scenariilor: competiile de pitching și F2F, TU ești în rolul principal. Și aici vine partea cea mai importanta: cum spui. (In)Succesul depinde doar de tine. Cum faci spectacol și cum emoționezi, într-o prezentare pitch. Fiecare secvență din acest spectacol este în esență despre leadership.
Banii, investitorul, partenerii te urmează pe tine, dacă tu îi convingi.
Și aici intră în scena elevator pitch-ul. Cum deschizi și cum închizi? Cum iți spui povestea? Cum empatizează audiența cu tine? Cum cucerești scena în 57 de secunde? Deja iți bate inima foarte tare. Chiar o pot auzi și eu!
O prezentare pitch este un antrenament de dezvoltare a abilitaților de comunicare. Ce înseamnă comunicarea? Evident că nu doar comunicate de presa despre afacerea sau produsele tale. Comunicarea înseamnă înțelegerea rolului esențial pe care aceasta îl are pentru tine și businessul tău:
-să te pregătești pentru a fi capabil să ai o prezentare publică coerentă, convingătoare, antrenându-te fizic și mental, cu focus pe construirea mesajelor, a USP-ului;
-să practici vorbirea în public, controlându-ți teama, fiecare gest și postura nonverbală, dicția și vocea, pentru a susține o prezentare în fața unui public sau chiar într-o întălnire f2f;
-să prezinți cu încredere, conștientizând importanța dezvoltării abilitaților de comunicare verbală, asigurându-ți următorul pas pentru a convinge investitorii;
Sociologul James Hughes spune că „Arta comunicării este limbajul leaderilor”. Și chiar daca suntem în epoca AI, nu uita că, oamenii construiesc parteneriate cu oameni. Dincolo de viziune, model de business, plan de afaceri etc, empatia, emoția, comunicarea sunt ingredientele care ne unesc.
O prezentare pitch este obligatoriu însoțită de o solicitare/ofertă financiara. Dar audiența urmărește cu mare atenție nu doar cifre și date. Posibilii investitori se uită cu foarte mare atenție la tine.Cum vorbești?Cum te miști? Cum te îmbraci?Cum relaționezi?Cum iți spui povestea?
Pentru o prezentare pitch de succes, folosește puterea celor 3 P: #Pregătirea, #Practica, #Prezentarea
#Pregătirea
-să iți construiești structurat și relevant mesajele
-să aplici tehnicile din storytelling,
#Prezentarea
-să scapi de teama de a vorbi în public, învățând să iți gestionezi emoțiile,
-să ai o comunicare nonverbală care să iți șusțină mesajele;
-să ai o comunicare paraverbală, coerentă, fluentă și rafinată,
#Practica
-să repeți, să repeți, să repeți cu mult timp înainte de a susține prezentarea pitch.
Împreună cei 3P sunt esențiali pentru o prezentare pitch de succes.
Nu uita. Banii, investitorii, partenerii te urmează pe tine, daca tu îi convingi. Iar aici regăsești cum poți învață să lucrezi cu cei 3 P.