În Frankenstein, costumul nu mai e doar decor. În viziunea lui Guillermo del Toro și a designerului Kate Hawley, hainele respiră, suferă și se transformă, purtând povestea ca pe o vrajă couture. Un film care nu doar se privește, se poartă.
Costumele, organism viu în filmul lui Guillermo del Toro
În noul Frankenstein regizat de Guillermo del Toro, costumul devine un organism viu: respiră, se descompune, se regenerează.Regizorul Guillermo del Toro și designerul de costume, Kate Hawley construiesc un univers în care hainele devin memorie. De la bijuteriile Tiffany purtate de Mia Goth la rochia de mireasă inundată de sânge, de la haina unui soldat mort la mantalele sfâșiate de lupi, Frankenstein este filmul în care moda nu doar acompaniază povestea. O definește.

Frankenstein, dar în Haute Couture: culoare ca anatomia emoțională
Există filme care se privesc. Există filme care se simt.
Și apoi există Frankenstein semnat de Guillermo del Toro, un film care se poartă. În cele trei ore de reverie gotică, designerul Kate Hawley a creat costume care devin talismane, confesiuni, răni deschise. Sunt broderii de destin. Sunt corpuri alternative.
În viziunea lui del Toro și Hawley, fiecare costum e o vrajă, iar culoarea nu este ornament. Este anatomie. Este poveste. Paleta filmului compusă din roșu visceral, verde absint, albastru de insectă nu este doar decorativă; e o simfonie de emoții. Pentru W Magazine, designerul Kate Hawley povestește că munca ei la acest film nu a început de la haine, așa cum am putea crede:
„Am recitit cartea lui Mary Shelley. Guillermo a decis că filmul va fi mai degrabă o tragedie romantică decât un horror, așa că am analizat multe picturi de Caravaggio, pentru tonalitatea lor. Am vorbit mult despre culoare și lumină. Și desigur, m-am dus în epoca 1840 -1870, perioada istorică în care silueta se schimbă constant, în special pentru femei”
Lumina ca personaj. Primul act: alb, negru, roșu
Prima parte a filmului este construită de regizorul Del Toro și designerul Hawley în tonuri dramatice de: alb, negru, roșu. La rândul ei, lumina lumânărilor devine un personaj în sine. Ea modelează materialele, creează intensitate și transformă fiecare scenă într-un tablou în mișcare.
„Paleta era doar alb, negru și roșu. Am lucrat enorm pentru ca nuanțele să rămână saturate sub lumina lumânărilor.” spune Kate Hawley, pentru W Magazine
Personajele dezvăluite prin costume

Harlander (Christoph Waltz): disciplina unui estet de ghiață
Harlander este construit din detalii, nu din siluetă. Mănuși strânse, corsete ascunse, baston cu sculpturi ornamentale, toate conferă un aer de colecționar obsedat. Albastru-insectă devine culoarea lui emblematică: rece, controlată, neiertătoare.
„Poți să desenezi și să creezi haine cât vrei, dar se poate schimba totul când vezi actorul la lucru. Totul a devenit mult mai reținut decât plănuisem. Christoph a adus tonul și greutatea lui, iar eu, ca designer, am construit pe asta. Am păstrat paleta de culori. Guillermo fiind foarte specific cu nuanțele de albastru, precum albastrul de insectă care a devenit parte și din lumea lui Elizabeth. Apoi sunt mănușile strâmte, cafenii deschis, care aproape arată ca niște mânuțe de manechin. Am construit și corsete pentru a crea senzația că personajul se ține drept și controlează totul într-un mod foarte strict. Apoi sunt micile obiecte pe care le-a adunat. Are bastonul cu mica nimfă și multe detalii bizare.” spune Kate pentru W Magazine
Victor Frankenstein (Oscar Isaac): un rockstar în ruină, genial

Nu e un savant nebun. Nu e un profesor. Ci un artist care se prăbușește în propria lui creație. Victor este haos, geniu, obsesie pură. Costumele lui sunt straturi de viață: cămăși pătate, robe murdare, materiale rupte, mătase transformată în cârpe de atelier.


Regizorul îl vede pe Victor Frankenstein ca fiind artistul care creează Monstrul . Pentru Del Toro, imaginea lui amintește de David Bowie, ca atitudine, de Francis Bacon, în intensitate, de Picasso, în procesul creativ


„Momentul important pentru mine a fost scena creației, pe care Guillermo a descris-o ca pe un travaliu prelungit. A dorit să pară o piesă orchestrală care durează zile întregi. Viktor nu este cineva care își schimbă hainele. Trăiește, doarme și respiră această creație. Victor Frankenstein are o aură de star rock, și asta a venit de la Guillermo încă de la început. Cu siguranță, Oscar a adus și el această atitudine. Și asta a devenit o mare parte din interpretarea personajului. Avea haine frumoase, dar le purta neglijent. Erau șifonate și pentru mine, acesta este limbajul suprem al starului rock. Am decis să nu-l mai aranjăm între duble. Haosul lui era autentic.” spune Hawley, pentru publicația The Playlist
Monstrul (Jacob Elordi): un corp cusut din amintiri



Monstrul nu îmbracă haine, ci povești. Bandajele. Haina unui soldat mort. Straturi care se degradează cu fiecare experiență: gheață, foc, explozie, violență. Silueta Monstrului se schimbă permanent, crescând asemeni unui copac lovit de vânt și timp. Pentru scenele cu lupii, echipa a construit paltoane special umplute cu carne.


„ Am avut o întreagă echipă care lucra doar la hainele Monstrului Hainele se transformă într-un mod care sugerează evenimentele prin care trece. Aveam atât de multe haine: pentru explozii, pentru atacurile lupilor. Aceștia sunt animale foarte sensibile, așa că trebuia să construim mai multe haine cu pachete de carne în interior, la care lupii să reacționeze. Primeam hainele înapoi de la dresorul de lupi, care ne spunea: „Nu, nu le-a plăcut asta.”
Claire Frankenstein. Rochia de mireasă transformată în frescă

Povestea începe cu Claire Frankenstein, mama, interpretată de Mia Goth, într-o rochie roșu-sânge care sfidează orice salon victorian. Roșul pătrunde filmul precum o arteră deschisă. De la voalul ei ca un avertisment, la mănușile fiului, la sângele care îmbibă la final rochia de mireasă, roșul nu e doar o nuanță: e o moștenire, un blestem, un fir genetic care unește viețile și morțile.

Rochia de mireasă este apogeul: un portret în rază X al unei femei care nu mai aparține nici lumii lui Victor, nici lumii Creaturii. Trei straturi de panglici elvețiene, un jilet inspirat de costumul tradițional german și un corsaj transparent care pare sculptat din aer. Iar la final, când sângele pătrunde prin organza și tulle, rochia devine o poezie roșie despre moarte, renaștere și frumusețea sfârșitului.

„M-am jucat cu referințe istorice și rochia are trei straturi. Sunt panglicile, apoi o mică jachetă inspirată de costumul tradițional elvețiano-german, apoi un bodice elvețian deasupra. Este aproape ca o radiografie. La final, când sângele începe să se infiltreze, te duce înapoi, la mamă, la început” povestește Kate
Elizabeth (Mia Goth): centrul emoțional și estetic al filmului

Dar adevărata bijuterie, în toate sensurile, este Elizabeth (Mia Goth), îmbrăcată în smarald, ametist și indigo, decorată cu piese Tiffany & Co. extrase din arhive, ca dintr-o capsulă temporală a reveriei victoriene. Elizabeth este centrul moral, afectiv și vizual din Frankenstein. Culorile ei, verde absint, violet profund, albastru nocturn au generat chiar direcția colaborării cu Tiffany & Co.


„A fost o relație aproape magică încă de la început. Aveam schițe cu Elizabeth pe care i le-am arătat lui Christopher Young, Vice President & Creative Director of Tiffany Patrimony and Global Creative Visual Merchandising. Amândoi eram pe aceeași lungime de undă, pe nuanțele de verde absint și violet. Apoi am văzut colierul cu scarabeu și mi-am amintit de ceea ce Guillermo scrisese pe scenariu: „Elizabeth studiază la cafenea, citind Natural Theology de William Paley.” Nu puteai găsi o asociere mai potrivită. Colierul cu scarabeu era perfect. Legătura cu Natural Theology era imposibil de ignorat. Am studiat arhivele Tiffany și modul în care Louis Comfort Tiffany lucra cu Favrile, totul parte a mișcării Art Nouveau. Am creat împreună cu Christopher câteva piese care simt că aparțin acelei lumi. Dar majoritatea sunt originale” spune Hawley, pentru W Magazine

Expoziția „Frankenstein: Crafting a Tale Eternal” – când filmul devine spațiu real
Pentru lansarea filmului, universul gotic al poveștii a fost recreat în expoziția „Frankenstein: Crafting a Tale Eternal”, deschisă între 17 octombrie – 9 noiembrie la The Old Selfridges Hotel din Londra, în parteneriat cu BFI London Film Festival.


Vizitatorii au pășit în laboratorul lui Victor, explorănd decorurile și costumele autentice. Și au văzut în realitate de la instrumentele chirurgicale la bijuteriile Tiffany folosite în film, Vizitatorii au intrat în tundra înghețată recreată, au experimentat spații speciale precum „listening room”, un audio imersiv.

La deschiderea expoziției au participat Guillermo del Toro, Oscar Isaac, Jacob Elordi, Mia Goth, Christoph Waltz, designerul de costume Kate Hawley.


Tiffany & Co., spectacol vizual în New York
În paralel, flagship-ul Tiffany & Co. de pe Fifth Avenue a găzduit instalația „Awaken Love: A Cinematic Window Experience”, creată împreună cu del Toro pentru premiera pe Netflix. Cele cinci vitrine au reinterpretat scene din film, inspirate de fereastra laboratorului lui Victor.
Display-urile au inclus ecrane digitale, animații, sculpturi, mulaje și schițele de costume și decoruri, toate sincronizate complet cu muzica lui Alexandre Desplat. Bijuteriile Tiffany din arhivă purtate de Mia Goth în film au fost expuse în flagship-ul din New York.
Filmul este disponibil pe Netflix
![]()
![]()

Trebuie să fii autentificat pentru a publica un comentariu.