CREATIV PE BUNEFilm & Fashion

Costumele spectaculoase din Frankenstein: o experiență couture în viziunea lui Guillermo del Toro

Frankenstein:Elizabeth (Mia Goth)piese Tiffany & Co. extrase din arhive Cr. Ken Woroner/Netflix © 2025

În Frankenstein, costumul nu mai e doar decor. În viziunea lui Guillermo del Toro și a designerului Kate Hawley, hainele respiră, suferă și se transformă, purtând povestea ca pe o vrajă couture. Un film care nu doar se privește, se poartă.

Costumele, organism viu în filmul lui Guillermo del Toro

În noul Frankenstein regizat de Guillermo del Toro, costumul devine un organism viu: respiră, se descompune, se regenerează.Regizorul Guillermo del Toro și  designerul de costume, Kate Hawley construiesc un univers în care hainele devin memorie. De la bijuteriile Tiffany purtate de Mia Goth la rochia de mireasă inundată de sânge, de la haina unui soldat mort la mantalele sfâșiate de lupi, Frankenstein este  filmul  în care moda nu doar acompaniază povestea. O definește.

FRANKENSTEIN:Elizabeth (Mia Goth)Cr. Ken Woroner/Netflix © 2025
FRANKENSTEIN: Elizabeth (Mia Goth): centrul emoțional și estetic al filmului Cr. Ken Woroner/Netflix © 2025.

Frankenstein, dar în Haute Couture: culoare ca anatomia emoțională

Există filme care se privesc. Există filme care se simt.
Și apoi există Frankenstein semnat de  Guillermo del Toro, un film care se poartă. În cele trei ore de reverie gotică, designerul Kate Hawley a creat costume care devin talismane, confesiuni, răni deschise. Sunt broderii de destin. Sunt corpuri alternative.

În viziunea  lui  del Toro și  Hawley, fiecare costum e o vrajă, iar culoarea nu este ornament. Este anatomie. Este poveste. Paleta filmului compusă din roșu visceral, verde absint, albastru de insectă  nu este doar decorativă; e o simfonie de emoții. Pentru W Magazine, designerul Kate Hawley povestește că munca ei la acest film nu a început de la haine, așa cum am putea crede:

„Am recitit cartea lui Mary Shelley. Guillermo a decis că filmul va fi mai degrabă o tragedie romantică decât un horror, așa că am analizat multe picturi de Caravaggio, pentru tonalitatea lor. Am vorbit mult despre culoare și lumină. Și desigur, m-am dus în epoca 1840 -1870, perioada istorică  în care silueta se schimbă constant, în special pentru femei”

Lumina ca personaj. Primul act: alb, negru, roșu

Prima parte a filmului este construită de regizorul  Del Toro și designerul  Hawley în tonuri dramatice de: alb, negru, roșu. La rândul ei,  lumina lumânărilor devine un personaj în sine. Ea modelează materialele, creează intensitate și transformă fiecare scenă într-un tablou în mișcare.

„Paleta era doar alb, negru și roșu. Am lucrat enorm pentru ca nuanțele să rămână saturate sub lumina lumânărilor.”  spune Kate Hawley, pentru  W Magazine

Personajele dezvăluite prin costume

FRANKENSTEIN:Harlander (Christoph Waltz) Cr. Ken Woroner/Netflix © 2025
FRANKENSTEIN:Harlander (Christoph Waltz) Cr. Ken Woroner/Netflix © 2025

Harlander (Christoph Waltz): disciplina unui estet de ghiață

Harlander este construit din detalii, nu din siluetă. Mănuși strânse, corsete ascunse, baston cu sculpturi ornamentale, toate conferă un aer de colecționar obsedat. Albastru-insectă devine culoarea lui emblematică: rece, controlată, neiertătoare.

„Poți să desenezi și să creezi haine cât vrei, dar se poate schimba totul când vezi actorul la lucru. Totul a devenit mult mai reținut decât plănuisem. Christoph a adus tonul și greutatea lui, iar eu, ca designer, am construit pe asta. Am păstrat paleta de culori. Guillermo fiind  foarte specific cu nuanțele de albastru, precum albastrul de insectă care a devenit parte și din lumea lui Elizabeth. Apoi sunt mănușile strâmte, cafenii deschis, care aproape arată ca niște mânuțe de manechin. Am construit și corsete pentru a crea senzația că personajul se ține drept și controlează totul într-un mod foarte strict. Apoi sunt micile obiecte pe care le-a adunat. Are bastonul cu mica nimfă și multe detalii bizare.” spune Kate pentru W Magazine

Victor Frankenstein (Oscar Isaac): un rockstar în ruină, genial

FRANKENSTEIN: Victor Frankenstein (Oscar Isaac): Costumele Kate Hawley
FRANKENSTEIN: Victor Frankenstein (Oscar Isaac): Costumele Kate Hawley Cr. Ken Woroner/Netflix © 2025.

Nu e un savant nebun. Nu e un profesor. Ci un artist care se prăbușește în propria lui creație. Victor este haos, geniu, obsesie pură. Costumele lui sunt straturi de viață: cămăși pătate, robe murdare, materiale rupte, mătase transformată în cârpe de atelier.

FRANKENSTEIN: Victor Frankenstein (Oscar Isaac)
FRANKENSTEIN: Victor Frankenstein (Oscar Isaac) un rockstar în ruină, genial Cr. Ken Woroner/Netflix © 2025
Frankenstein: Oscar Isaac, regizorul Guillermo del Toro
FRANKENSTEIN.Regizorul Guillermo del Toro si Oscar Issac in Victor Frankenstein la filmari Cr. Ken Woroner/Netflix © 2025.

Regizorul  îl  vede pe Victor Frankenstein  ca fiind artistul care creează Monstrul . Pentru Del Toro, imaginea lui amintește de David Bowie, ca  atitudine, de  Francis Bacon, în intensitate, de  Picasso, în procesul creativ

FRANKENSTEIN: Victor Frankenstein (Oscar Isaac)
FRANKENSTEIN. Oscar Isaac in Victor Frankenstein Cr. Ken Woroner/Netflix © 2025.
FRANKENSTEIN: Victor Frankenstein (Oscar Isaac): artistul care creează Monstrul
FRANKENSTEIN: Victor Frankenstein (Oscar Isaac): artistul care creează Monstrul Cr. Ken Woroner/Netflix © 2025.

„Momentul important pentru mine a fost scena creației, pe care Guillermo a descris-o ca pe un travaliu prelungit. A dorit să pară o piesă orchestrală care durează zile întregi. Viktor  nu este cineva care își schimbă hainele. Trăiește, doarme și respiră această creație. Victor Frankenstein are o aură de star rock, și asta a venit de la Guillermo încă de la început. Cu siguranță, Oscar a adus și  el această atitudine. Și asta a devenit o mare parte din interpretarea personajului. Avea haine frumoase, dar le purta neglijent. Erau șifonate și  pentru mine, acesta este limbajul suprem al starului rock. Am decis să nu-l mai aranjăm între duble. Haosul lui era autentic.” spune Hawley, pentru publicația The Playlist

 

Monstrul (Jacob Elordi): un corp cusut din amintiri

Frankenstein : Monstrul (Jacob Elordi): un corp cusut din amintiri Cr. Ken Woroner/Netflix © 2025.
Frankenstein : Monstrul (Jacob Elordi): un corp cusut din amintiri Cr. Ken Woroner/Netflix © 2025.
Frankenstein:Monstrul (Jacob Elordi) nu îmbracă haine, ci povești. Cr. Ken Woroner/Netflix © 2025.
Frankenstein:Monstrul (Jacob Elordi) nu îmbracă haine, ci povești. Cr. Ken Woroner/Netflix © 2025
FRANKENSTEIN: Victor Frankenstein (Oscar Isaac) &Elizabeth (Mia Goth)Cr. Ken Woroner/Netflix © 2025.
FRANKENSTEIN: Victor Frankenstein (Oscar Isaac) &Elizabeth (Mia Goth)Cr. Ken Woroner/Netflix © 2025.

Monstrul  nu îmbracă haine, ci povești. Bandajele. Haina unui soldat mort. Straturi care se degradează cu fiecare experiență: gheață, foc, explozie, violență. Silueta Monstrului se schimbă permanent, crescând asemeni unui copac lovit de vânt și timp. Pentru scenele cu lupii, echipa a construit paltoane special  umplute cu carne.

FRANKENSTEIN:Monstrul (Jacob Elordi) Cr. Ken Woroner/Netflix © 2025
FRANKENSTEIN:Monstrul (Jacob Elordi) Cr. Ken Woroner/Netflix © 2025
Frankenstein:Elizabeth (Mia Goth)&Monstrul (Jacob Elordi)Cr. Ken Woroner/Netflix © 2025
Frankenstein:Elizabeth (Mia Goth)&Monstrul (Jacob Elordi)Cr. Ken Woroner/Netflix © 2025

„ Am avut o întreagă echipă care lucra doar la hainele Monstrului Hainele se transformă într-un mod care sugerează evenimentele prin care trece. Aveam atât de multe haine: pentru explozii, pentru atacurile lupilor. Aceștia sunt animale foarte sensibile, așa că trebuia să construim mai multe haine cu pachete de carne în interior, la care lupii să reacționeze. Primeam hainele înapoi de la dresorul de lupi, care ne  spunea: „Nu, nu le-a plăcut asta.”

Claire Frankenstein. Rochia de mireasă transformată în frescă

FRANKENSTEIN:Claire Frankenstein(Mia Goth)Cr. Ken Woroner/Netflix © 2025
FRANKENSTEIN:Claire Frankenstein(Mia Goth)Cr. Ken Woroner/Netflix © 2025

Povestea începe cu Claire Frankenstein, mama, interpretată de Mia Goth, într-o rochie roșu-sânge care sfidează orice salon victorian. Roșul pătrunde filmul precum o arteră deschisă. De la voalul ei ca un avertisment, la mănușile fiului, la sângele care îmbibă la final rochia de mireasă, roșul nu e doar o nuanță: e o moștenire, un blestem, un fir genetic care unește viețile și morțile.

FRANKENSTEIN:Claire Frankenstein(Mia Goth) Costume Kate HawleyCr. Ken Woroner/Netflix © 2025
FRANKENSTEIN:Claire Frankenstein(Mia Goth) Costume Kate HawleyCr. Ken Woroner/Netflix © 2025

Rochia de mireasă este apogeul: un portret în rază X al unei femei care nu mai aparține nici lumii lui Victor, nici lumii Creaturii. Trei straturi de panglici elvețiene, un jilet inspirat de costumul tradițional german și un corsaj transparent care pare sculptat din aer. Iar la final, când sângele pătrunde prin organza și tulle, rochia devine o poezie roșie despre moarte, renaștere și frumusețea sfârșitului.

FRANKENSTEIN:Claire Frankenstein(Mia Goth) Costume Kate HawleyCr. Ken Woroner/Netflix © 2025
FRANKENSTEIN. Mia Goth in Claire Frankenstein, Christian Convery in Young Victor Frankenstein si Charles Dance in Leopold Frankenstein Cr. Ken Woroner/Netflix © 2025.

„M-am jucat cu referințe istorice și rochia are trei straturi. Sunt panglicile, apoi o mică jachetă inspirată de costumul tradițional elvețiano-german, apoi un  bodice elvețian deasupra. Este aproape ca o radiografie. La final, când sângele începe să se infiltreze, te duce înapoi, la mamă, la  început” povestește Kate

 

Elizabeth (Mia Goth): centrul  emoțional și estetic al filmului

Frankenstein:Elizabeth (Mia Goth) Colier Tiffany & Co. Cr. Ken Woroner/Netflix © 2025
Frankenstein:Elizabeth (Mia Goth) Colier Tiffany & Co. Cr. Ken Woroner/Netflix © 2025

Dar adevărata bijuterie, în toate sensurile,  este Elizabeth (Mia Goth), îmbrăcată în smarald, ametist și indigo, decorată cu piese Tiffany & Co. extrase din arhive, ca dintr-o capsulă temporală a reveriei victoriene. Elizabeth este centrul moral, afectiv și vizual din Frankenstein. Culorile ei, verde absint, violet profund, albastru nocturn au generat chiar direcția colaborării cu Tiffany & Co.

Frankenstein:Elizabeth (Mia Goth) Costume Kate Hawley Cr. Ken Woroner/Netflix © 2025
Frankenstein:Elizabeth (Mia Goth) Costume Kate Hawley Cr. Ken Woroner/Netflix © 2025
Frankenstein: Elizabeth (Mia Goth) regia Guillermo del Toro Cr. Ken Woroner/Netflix © 2025.
Frankenstein: Elizabeth (Mia Goth) regia Guillermo del Toro Cr. Ken Woroner/Netflix © 2025.

„A fost o relație aproape magică încă de la început. Aveam schițe cu Elizabeth pe care i le-am arătat lui Christopher Young, Vice President & Creative Director of Tiffany Patrimony and Global Creative Visual Merchandising.  Amândoi eram pe aceeași lungime de undă, pe nuanțele de verde absint și violet. Apoi am văzut colierul cu scarabeu și  mi-am amintit de ceea ce Guillermo scrisese pe scenariu: „Elizabeth studiază la cafenea, citind Natural Theology de William Paley.” Nu puteai găsi o asociere mai potrivită. Colierul cu scarabeu era perfect. Legătura cu Natural Theology era imposibil de ignorat. Am studiat arhivele Tiffany și modul în care Louis Comfort Tiffany lucra cu Favrile,  totul parte a mișcării Art Nouveau. Am creat împreună cu Christopher câteva piese care simt că aparțin acelei lumi. Dar majoritatea sunt originale” spune  Hawley, pentru W Magazine

Frankenstein:Elizabeth (Mia Goth) Cr. Ken Woroner/Netflix © 2025
Frankenstein:Elizabeth (Mia Goth) Cr. Ken Woroner/Netflix © 2025

Expoziția „Frankenstein: Crafting a Tale Eternal” – când filmul devine spațiu real

Pentru lansarea filmului, universul gotic al poveștii a fost recreat în expoziția „Frankenstein: Crafting a Tale Eternal”, deschisă între 17 octombrie – 9 noiembrie la The Old Selfridges Hotel din Londra, în parteneriat cu BFI London Film Festival.

FRANKENSTEIN. Guillermo del Toro si Designerul Kate Hawley pe set-ul de la Frankenstein. Cr. Ken Woroner/Netflix © 2025
FRANKENSTEIN. Guillermo del Toro si Designerul Kate Hawley pe set-ul de la Frankenstein. Cr. Ken Woroner/Netflix © 2025.
FRANKENSTEIN: Regizorul Guillermo del Toro Cr. John Wilson/Netflix © 2025
FRANKENSTEIN: Regizorul Guillermo del Toro Cr. John Wilson/Netflix © 2025

Vizitatorii au pășit în laboratorul lui Victor, explorănd decorurile și costumele  autentice. Și au văzut în realitate de la  instrumentele chirurgicale la  bijuteriile  Tiffany folosite în film,  Vizitatorii au intrat în tundra înghețată recreată, au experimentat spații speciale precum „listening room”, un  audio imersiv.

Expoziția „Frankenstein: Crafting a Tale Eternal” Londra Netflix © 2025
Expoziția „Frankenstein: Crafting a Tale Eternal” Londra Netflix © 2025

La deschiderea expoziției au participat Guillermo del Toro, Oscar Isaac, Jacob Elordi, Mia Goth, Christoph Waltz, designerul de costume Kate Hawley.

Decorurile și costumele autentice la Expoziția „Frankenstein: Crafting a Tale Eternal” Londra Netflix © 2025
Decorurile și costumele autentice la Expoziția „Frankenstein: Crafting a Tale Eternal” Londra Netflix © 2025
Spații speciale „listening room”, un audio imersiv la „Frankenstein: Crafting a Tale Eternal”, Netflix © 2025
Spații speciale „listening room”, un audio imersiv la „Frankenstein: Crafting a Tale Eternal”, Netflix © 2025

Tiffany & Co., spectacol vizual în New York

În paralel, flagship-ul Tiffany & Co. de pe Fifth  Avenue a găzduit instalația „Awaken Love: A Cinematic Window Experience”, creată împreună cu del Toro pentru premiera pe Netflix. Cele cinci vitrine au reinterpretat scene din film, inspirate de fereastra laboratorului lui Victor.

Display-urile au inclus ecrane digitale, animații, sculpturi, mulaje și  schițele de costume și decoruri, toate sincronizate complet cu muzica lui Alexandre Desplat. Bijuteriile  Tiffany din arhivă purtate de Mia Goth în film au fost expuse în flagship-ul  din New York.

Filmul este disponibil pe Netflix